FANDOM

BakgrundRedigera

Den 27 januari presenterade Alliansen "samtal med Sverige". Ett försök att öppna upp diskussionen om hur valmanifestet inför 2010 ska lyda. Samtalet består av två övergripande frågor inom frågeställningen "Hur ska Sverige se ut 2014?" Ett liberalt parti bjuder nu in alla som är intresserade att bidra till vårt svar till Alliansen. Om vi är många så kommer svaret att bli bättre.

Remisstiden pågår till och med den sista april i år. Svaret kommer att skickas in den 29 april så att vi alla kan dricka liberalt på Valborg. Ett liberalt partis svar skrivs här:

Hur ska Sverige se ut 2014?Redigera

Fråga 1: Hur ser de viktigaste framtidsfrågorna ut för Sverige respektive den kommun du bor i?Redigera

  • Transportsystemen i Stockholmsregionen måste ta flera radikala steg bort från bilberoendet. De kollektivtrafikprojekt som finns i planerna måste genomföras och prioriteras före vägprojekten. Förbifart Stockholm bör skrotas.
  • I planeringen av transportsystem och nya stadsdelar måste varje åtgärd utvärderas efter vad den har för effekt på bostadssegregationen. Sosseregeringen gjorde rätt när de flyttade stora myndigheter från dyra lokaler i centrala Stockholm. Men de hade inte behövt flytta till Gotland och Falun: de skulle gjort mer nytta i Tensta.
  • Partipolitikens död kommer att göra det alldeles för lätt att bli politiker, och nivån på dem som kommer till makten kommer att bli alldeles för låg. Det behövs en ny partipolitisk praktik för att hitta kompetens, och färre positioner så att de som har beslutandemakt verkligen är ansvariga och inte kan skylla på andra.

Fråga 2: Vilka frågor ska Alliansen lyfta under nästa mandatperiod?Redigera

  • Den moderna matematiken utvecklades i den arabiska kultursfären. Att undervisa matematik på dess ursprungsspråk är således helt i linje med Alliansens ambition att stärka inte bara matematiken utan också de vetenskaper som beror av den, inom såväl naturvetenskaper som humanvetenskaper.
  • Sverige ska driva att EU öppnar gränserna för arbetskraftsinvandring. De problem som är förknippade med de stängda gränserna; flyktingsmuggling, trafficking, överfulla fartyg som sjunker, svartarbete mm kan inte lösas med högre murar och mer övervakning. Människor ska ha rätt att bosätta sig var de vill. Det är också viktigt att underlätta för människor i EU:s närområden av besöka EU-länder som turister eller utbytesstudenter. Alliansen bör därför lägga ett förslag på en översyn av Schengenregelverket; rutiner för utfärdande skiljer sig kraftigt mellan olika medlemsländer vilket leder till gråzoner och godtycke.
  • Kulturpolitiken har varit en fråga som socialdemokraterna har misskött och alliansregeringen har struntat i. Men kulturpolitiken bär flera av framtidens viktigaste frågeställningar: Vad händer med framtidens upphovsrätt? Hur skapar vi ett offentligt samtal i Sverige och i EU när tekniken skapar nya möjligheter, men språkbarriärerna skapar nya svårigheter?
  • Domen mot Pirate bay visar att det finns ett akut behov av en ny lagstiftning för upphovsrätten på internet. Lagstiftningens primära värde bör vara att värna och skydda människors vilja och möjlighet att söka information, kultur, sociala sammanhang mm på internet. Människors frihet på internet är det viktigaste, inte försvaret av upphovsrättsägare. Det behovs en utredning som får ett öppet och brett mandat att undersöka hur en sådan lagstiftning kan se ut.
  • Övervakningssamhället kommer att utmana alla grunderna för rättssäkerheten, respekten för privatlivet, yttrandefriheten och den personliga friheten. Det behövs ett omtag i hela frågan för att anpassa såväl lagstiftning som myndigheternas praktik till ny teknik, men gamla principer.
  • Arbetsmarknadstrygghet snarare än anställningstrygghet. Lösningen på socialt utanförskap stavas rörligare arbetsmarknad, inte instegs- och nystartsjobb. Och det behöver inte ske till priset av en ökad otrygghet på arbetsmarknaden. Tvärtom[1]. Det finns en rad undersökningar som visar att en striktare anställningstrygghet paradoxalt nog gör anställda, både med fasta och tidsbegränsade tjänster, otryggare. Färre regleringar minskar avståndet mellan arbetslöshet och arbete. Det ger trygghet.
  • Det teoretiska ramverk som skapats för demokratibiståndet i skrivelsen Frihet från förtryck måste leda till praktisk handling i biståndspolitiken och i utrikespolitiken.
  • Monarkin ska avskaffas.
  • Vårdnadsbidraget och jämställdhetsbonusen ska avskaffas, och föräldraförsäkringen individualiseras.
  • Avskaffa värnskatten. Värnskatten gör utbildning mindre lönsamt än i nästan alla andra OECD-länder och hämmar Sverige långsiktigt. Ersätt gärna med avgifter på masterutbildningar eller lägre lånenivåer i studiemedelssystemet efter att en grundläggande examen tagits.
  • Arbetet med att genomföra regionreformen måste sätta igång för att inte de regionala utvecklingsfrågorna ska hamna mitt emellan statens, landstingens och kommunernas stolar.
  • Kostnadseffektivare och bättre vård genom ordentliga utvärderingar av den vård som ges, strikta evidenskrav på alla behandlingar som subventioneras, bättre utnyttjad personal (fler patienter om dagen), effektiv användning av digitala hjälpmedel i vården.
  • Alliansen bör tydliggöra redan före valet att den under inga omständigheter ska grunda sitt styre efter 2010 på stöd från Sverigedemokraterna.

Alliansens diskussionsunderlag för frågeställningarnaRedigera

Hur ska Sverige se ut 2014? Den globala finanskrisen sprider sig över världen och påverkar både ekonomi och sysselsättning. De sämre tiderna har redan gjort sig påminda i form av varsel och lägre tillväxt. Konsekvenserna kommer att märkas såväl under denna som under nästa mandatperiod.

Trots den internationella krisen står Sverige starkt rustat för att möta dess effekter. I skarp kontrast till andra har vi värnat både vårt överskottsmål och det statsfinansiella ramverket. När andra länder har vridit på kranarna har vi sparat i ladorna för att kunna ta av när tiderna blir sämre. Utan att ge avkall på vårt ansvarstagande för statsfinanserna kan vi därför sätta in resurser för att lindra lågkonjunkturens effekter.

Vi tror på Sverige, dess invånare och på vårt lands förmåga i både med- och motgångar. Vi har gått styrkta ur kriser och tuffa perioder tidigare. Med en ansvarsfull politik där vi inte slarvar med statsfinanserna kommer vi att kunna göra det också den här gången. Avgörande är att vi för en aktiv jobbpolitik med satsningar på företagande och fördelar bördorna rättvist. I vårt Sverige ska alla människor klara krisens effekter och ingen lämnas utanför.

Utmaningarna för Sverige är många, men det är även vårt lands möjligheter. Trots de prövningar som väntar Sverige finns det anledning att också blicka framåt. Det kommer en tid även efter finanskris och lågkonjunktur.

Ingen vet hur Sverige ser ut imorgon. Däremot kan vi vara säkra på att de beslut vi fattar idag kommer att påverka Sverige under lång tid framöver. Trots att finanskrisen pågår måste vi samtidigt ta ställning till hur vi vill att Sverige ska ut i framtiden. Många viktiga frågor förtjänar att få svar: På vilka sätt ska vi hantera de demografiska utmaningarna? Vilken politik krävs för att minska utanförskapet och återupprätta full sysselsättning? Hur ska vi kunna säkra välfärden och möta klimatutmaningen? Vilka värderingar är viktiga att ta med sig in i framtiden?

Samtidigt är inte Sverige avskiljt från omvärlden. Vi påverkas av en värld som förändras i rask takt och som ställer frågor om vilken internationell roll Sverige ska spela framöver och hur vi ska möta gemensamma utmaningar. Globaliseringen understryker också att Sveriges framtid inte kan bygga på historiska meriter och att vi är alltmer ömsesidigt beroende av vad som sker i vår omvärld. Vad kan göra Sverige framgångsrikt i framtiden? Vad ska vi exportera som inte andra länder kan göra bättre? Vilken roll vill vi att Sverige ska spela i världen?

Fråga 1: Hur ser de viktigaste framtidsfrågorna ut för Sverige respektive den kommun du bor i?

Utmaningarna är också mer vardagsnära och handlar om vad som kommer att vara mest prioriterat att genomföra under nästa mandatperiod.

Att skapa fler arbetstillfällen är nyckeln till att både ge människor mer makt över sina liv och till att kunna finansiera en god välfärd till alla. En tuffare konjunktur ställer ökade krav på flexibilitet, bättre attityd till företagande och fungerande matchning mellan arbetsgivare och arbetstagare. Samtidigt som Sverige behöver fler företagare upplever många ännu regelverket som alltför omfattande. Vissa företag vågar inte expandera trots att viljan finns och dessutom är för få kvinnor företagare.

Alla människor i Sverige ska ha tillgång till en skola, vård och omsorg som håller hög kvalitet och finns när man behöver den. Samtidigt upplever familjer det svårt att få ihop livspusslet. En del barn har inte en trygg uppväxt. Alltför många elever har inte med sig de kunskaper från skolan de behöver för att kunna möta framtiden. Väntetiderna är för långa inom sjukvården och många tycker att det är svårt att komma i kontakt med en läkare. Många äldre vittnar om att det kan vara svårt att finna ett anpassat boende och en trygg omsorg när behoven förändras.

Klimathotet växer i betydelse och är en utmaning för hela världen. En viktig skillnad mot tidigare är att sambandet mellan ökad tillväxt och ökade utsläpp inte längre är sant. Klimatfrågan är internationell och det spelar inte någon roll var på jorden utsläppen sker. Vi måste finna nya lösningar som både innebär tuffare krav på den som smutsar ned och ger så stor effekt som möjligt. Rätt hanterat kan utmaningarna också innebära stora möjligheter för svensk miljöteknik.

Att människor kan känna sig trygga är en viktig hörnsten i ett fungerande samhälle. Under den här mandatperioden får Sverige fler poliser och mer kännbara påföljder för den som begår grova brott. Samtidigt upplever alltför många brottsoffer att de inte får det stöd de behöver och att samhället inte tar vissa lagöverträdelser på tillräckligt stort allvar. Den som utsätts för hot eller ska vittna om brottslighet ska alltid kunna räkna med hjälp och skydd från samhället.

Sverige ska vara ett land där människor upplever både trygghet och kan leva på lika villkor. På många sätt är Sverige ett mycket jämställt land men det finns problem med förlegade värderingar om vad som är manligt respektive kvinnligt. Likaså kommer inte alla nyanlända människor i arbete tillräckligt snabbt. Att få ett arbete inom rimlig tid är viktigt inte bara för den egna försörjningens skull. Ett arbete gör det också enklare att lära sig svenska och skaffa sociala kontakter. Det här är exempel på några viktiga frågor under nästa mandatperiod. Vi vet att det finns många andra som också är centrala och det går bra att skriva även om dessa. Känn inga begränsningar när det gäller vilka ämnen att ta upp eller längden på dina svar!

Fråga 2: Vilka frågor ska Alliansen lyfta under nästa mandatperiod?

</span>

Slumpartad wiki